lørdag 7. juli 2012

Internasjonal utstilling i Tvååker, Sverige

Jeg meldte på Issey på internasjonal utstilling i Sverige når vi fant ut vi ville ha en svenske tur i ferien. Jeg valgte å melde på i Tvååker for det passa både ferie og jeg synes at den belgiske dommeren var spennende, også muligheten til å treffe noen av Issey sine slektninger da. Turen var derimot det aller viktigste for oss, og jeg merker jeg hadde utstilling langt baki hodet helt til rett før vi skulle i ringen faktisk.

Vi hadde med 4 hunder på turen. Kasper var hos foreldrene mine, han er en gammel hund og det blir lenge å ligge stille i bur for han. De andre var med og oppførte seg kjempeflott. Vi var også heldige med været som tillot at Mike og Elsa kunne ligge trygt i låste bur i bilen, med luka oppe.

Vi hadde også avtalt å møte en av kullsøstrene til Issey og hennes eiere. Veldig trivelige mennesker og Tuva var bare herlig og vakker. Søstrene var mer ulike enn jeg har klart å se på bilder, men de er begge  ordentlig vakre! Issey og Tuva fant tonen med en gang selvsagt, og gikk rett i lek.

Merka fort at jeg hadde utstilling langt bak i hodet etter vi ankom plassen, for like etter vi kom så brøt himmelens porter åpne og det striregna. Ikke bur til Issey, ikke regntøy eller paraply til oss selv. Så Gustav måtte ned til bilen å hente og jeg var så heldig at jeg fikk låne en paraply av eieren til Tuva...

Vi traff også halvsøstren til Issey og eier, som vi traff i Drammen tidligere i sommer og det var jo hyggelig. Vi ble et hyggelig lag, vi tre med Mio døtre :)


Men til slutt fikk vi nå ordna oss og en klissvåt Issey ble putta i buret. Jeg hadde jo heller ikke tenkt på håndkle og jeg som alltid har med slikt når vi er ute på utstilling måtte ta en runde å kjøpe noe. Jeg kjøpte to høyabsorberende håndklær og de måtte jo vætes før de kunne brukes, men med regn i både stoler og på alt annet så fikk vi det i orden og Issey ble tørka tørr og fin...så tørr og fin ho kunne bli. Jeg merka at Issey var veldig "høy" og var rask på å tulle så jeg tenkte at ja dette blir en fæl tur i ringen...



Men når vi først var i ringen så overraska Issey meg med å være veldig føyelig og samarbeidsvillig. Vi stilte i juniorklasse. Det var 6 tisper påmeldte og 4 møtte. De andre 3 gikk visstnok ut med very good, men det fikk ikke jeg med meg...Jeg var da så sikker på at de fikk rødt at jeg ikke visst at Issey var den eneste med Excellent før etter vi var i konkurranseringen.

Så derfor ser jeg nesten skremt ut når dommeren plasserer oss som 1. juniorklasse, og jammen meg så fikk vi CK også :) Det var verdt turen, men jeg forstår ikke hvorfor de andre fikk very good, men det var tydelig at dommeren likte hundene litt kraftige og solide med en del pels! For oss nordmenn så er det jo utrolig å være med på utstilling med en irsk setter og at det er 33 påmeldte i rasen. Helt fantastisk, og det er jo også litt ekstra moro at det går bra når man har ordentlig konkurranse.
'
 Utstilling med irsk setter i Norge er jo loddtrekning for der kommer alt an på hvor nær tilknytta dommeren er jakt, og hvor mange venner han har med irsk setter som jakter...På mange måter litt korrupt kan det virke som, for hvilken nytte dommeren har av å gå bort fra rasestandard for å premiere en hund eksteriørt pga jaktevner må jo kunne diskuteres!

Tuva og Carmen var litt like synes jeg... De ha nok nesten mer likhet enn Tuva og Issey. Issey er mye grovere tror jeg, i kroppen...
Iallefall så hadde vi en flott dag i Tvååker og jeg er imponert over SKK og Halland hundeklubb som arrangerte en så stor utstilling med over 3000 hunder og alle grupper på en så flott og elegant måte. Her har virkelig Norsk Kennel Klubb mye å lære! Det var store gode ringer og god plass mellom ringene, rett å slett et bedre sted å være enn feks NKK Drammen eller NKK Bø eller NKK Kristiansand for den del...Rett å slett kjempeflott!

Til slutt måtte vi ha litt photoshoot på de to søstrene, men det var neimen ikke enkelt, satt en så stod en annen eller snudde seg bort ;) Men det viktigste var å treffes, og det håper jeg vi gjør igjen!

Til slutt lå de bare å småbeit i hverandre og det var så vidt vi klarte å overtale Issey til å bli med oss hjem igjen :) Ho hadde ikke lyst å forlate søster Tuva.

Men vi hadde en lang kjøretur foran oss, og den tok fryktelig lang tid, spesielt når det tar nesten 2 timer å komme seg gjennom Gøteborg pga kø. Køen løste seg ikke opp før vi var langt utafor Gøteborg. Men vi rakk å handle litt kjøtt på Svinesund før vi kjørte over grensa og hjem. Vi rakk forresten også en tur på Gekås i Ullared på morgenen før utstillinga. Vi er ikke noen shoppingmennesker noen av oss så en time der var nok for oss.

2 kommentarer:

  1. Grattis till fina resultat i Tvååker!
    Jag har ställt en hel del i Norge och kan bara hålla med om att de finns en del att lära sig av svenskarna då det gäller att arrangera bra utställningar ja..varit i Drammen ett par gånger, trångt och rörigt.
    Och tror detta med korrupta domare är lika världen över...men har märkt att om det står vissa jakttyper utanför ringen i No så blir det högljudda suckar och protester om nån av mina fått "rött". Trist, eftersom även snygga hundar kan jaga, och en korrekt byggt hund som rör sig bra, håller ju bättre på fjället än de som inte är bra byggda.

    SvarSlett
  2. Utstilling er jo loddtrekning det og det gjelder nok de fleste raser :) Jeg har jo vært på den "andre siden" når det gjelder irsk setter. Jeg har fått kommentarer fra dommere om at de premierer min hund pga at de ikke ønsker at showsettere skal vinne. Om jeg selvsagt ønsker gode premieringer på min hund så kan jeg jo selv se at han mangler både vinkler bak og har et hode skrudd på kroppen (uten hals) ;) Jeg ser at jeg velger utstillinger med Issey veldig ut fra hvordan dommeren premierte min jaktsetter. Har han premiert min Kasper høyt så velger jeg bort den med Issey ;)

    SvarSlett