tirsdag 10. juli 2012

Den innvikla løpetida...

 Løpetid skal da være enkle saker ikke sant? Først litt blod, så etter et visst antall dager gjennomsnittlig 9-14 skal hunden være klar for parring om man ønsker det.

Ikke denne gangen ihvertfall, ikke nå som jeg har venta på løpetid på Ronja siden slutten av april. I slutten av forrige uke fikk jeg se at Ronja var hovna opp bak og at det rant blank væske ut av kjønnsåpningen hennes. Okay tenkte jeg nå nærmer endelig løpetida seg...På fredag var Issey først veldig opptatt av å slikke Ronja bak, og når vi kom hjem på natta så var det Mike sin tur å bli helt opphengt av å slikke...Løpetid! tenkte jeg...Nei ikke noe blod, men Ronja blør jo lite...Hm...Hva gjør jeg nå jeg har jo lovt hannhund eieren å si i fra når det ser ut til å skje noe. Jeg tok kontakt og lovte vedkommende at jeg måtte dra til veterinæren på mandag for å finne ut mer. Jeg dro til veterinæren i går. Først tok han utstryk av vaginaen til Ronja og joda i mikroskopet viste det seg at ho var i brunst. Så tok vi blodprøve som ble sendt til NVH for analyse, svaret kom i dag...Ikke noen vits å tenke på parring enda...Ta ny blodprøve neste mandag. Ny kontakt med en nå frustrert hannhundeier, som drar på ferie til helga...Hva nå?
 Hannhundeieren hjelper til å med å finne alternativ...Alternativet var en flott hannhund med en laaaaang merittliste, men litt for nærslekta Ronja etter min smak. Jeg leiter febrilsk rundt og finner av alle ting en svært mulig bedre erstatning i BØ I TELEMARK!!! Jeg som leita rundt i ukesvis i vinter la aldri merke til denne hunden...
Tok mot til meg og tok kontakt. Denne uka er han ute på oppdrag, men fra helga er han å treffe i Bø. Han skal etter det som sies være en frisk flott hannhund med svært god mentatlitet og det virker som om han og Ronja kan være en god match. Der svakheter ikke dobles, men heller at noen av de sterke sidene kan dobles...Han er en svært godt meritert hannhund med en vinnerliste vond som et langt år. 11 BIR plasseringer og han er champion i flere land. Så nå håper jeg at Mike forteller meg når Ronja er klar, og jeg gir opp å tro på andre hjelpemidler :)
Oppdatering 11.7: Fikk litt nærmere forklaring på blodprøva som ble tatt på mandag. Den viste progesteron på 2. Progesteron dobles annenhver dag og den må opp i 15 før det kommer eggløsning. Optimal parringsdag vil være 2 døgn etter det igjen når progesteronnivået er på over 30. Så om regnestykket virker så vil det være tirsdag som er den dagen Ronja skal til Bø. Skal ta ny prøve på mandag og da vet vi om den er passert 15 :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar